El Govern presenta al sector nàutic mallorquí la proposta de Pla General de Ports per als pròxims 15 anys

03/12/2018, 12:04

El document preveu 51 actuacions a diferents zones de Mallorca per optimitzar les instal·lacions actuals

 

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha presentat aquest matí al sector nàutic de Mallorca la proposta de Pla General de Ports de les Illes Balears 2018-33, el document que planifica el futur dels ports de les Illes i que es troba ara mateix en fase de consultes amb entitats i associacions.

El conseller, acompanyat del director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, el gerent de Ports de les Illes Balears, Pedro Puigdengoles, i el director de l’empresa redactora del document, Fernando López, han exposat les línies bàsiques d’un document que aporta una visió global dels ports de les Illes, tot partint d’un estudi i diagnosi del sector nàutic per detectar les necessitats de futur i poder atendre la demanda. Els responsables de la Conselleria han intercanviat opinions amb els representants del sector, per tal d’enriquir un document que es troba en la fase d’esborrany i que està obert a propostes i millores.

Marc Pons ha destacat que la proposta d’aquest Pla és una de les tres potes que han marcat la política en matèria portuària d’aquest Govern. Primer, ha destacat, s’ha consolidat econòmicament l’ens Ports de les Illes Balears, a partir d’una gestió que reforça l’empresa pública i li garanteix un futur econòmic viable. En segon lloc, s’han replantejat les concessions portuàries, de tal manera que s’han assegurat uns ingressos anuals superiors als 10 milions d’euros anuals. I en tercer lloc, feia falta planificar les infraestructures portuàries de la comunitat per als propers quinze anys. I aquesta és la tasca que cobreix el Pla General de Ports.

El document que avui s’ha presentat a Mallorca esbossa quatre línies principals d’actuació per fer front a les demandes detectades entre el sector nàutic.

  1. Reordenació de la làmina d’aigua abrigada o l’espai a terra per a ubicar nous amarraments.
  2. Creació de camps de boies adjacents a les instal·lacions portuàries.
  3. Millora de la xarxa de marines en sec.
  4. Millora de la xarxa actual de rampes de varada per facilitar l’accés universal al mar.

El Pla aposta per optimitzar les instal·lacions ja existents i fer-ne una bona gestió, evitant així la construcció de noves infraestructures. La proposta és millorar les instal·lacions ja existents  dur a terme actuacions per millorar l’espai abrigat i la làmina d’aigua. “No anem per la via de creació de ports esportius. De fet, durant aquesta legislatura hem arxivat peticions que hi havia per crear noves infraestructures. Aquests ja no són els plantejaments que demana la societat actual”, ha explicat el conseller Marc Pons.

Les actuacions del Pla General es concreten en mesures concretes a cadascuna de les illes. Pel que fa a Mallorca, es contemplen 19 actuacions del grup 1, 9 del grup 2, 9 del grup 3 i 13 del grup 4.
Algunes de les actuacions proposades a Mallorca són les següents:

  • Reordenació de la dàrsena sud del port d’Andratx.
  • Reordenació de la zona interior del varador de Punta Portals.
  • Reordenació del port de Palma, habilitant noves zones per a nàutica esportiva i per atreure a embarcacions de major eslora.
  • Ampliació del dic d’abric a la Colònia de Sant Jordi, amb possibilitat de crear més amarraments estivals.
  • Remodelació de la dàrsena interior del port de Cala Gamba.
  • Creació d’amarraments estivals al port de Porto Cristo.
  • Reordenació de la làmina d’aigua del port d’Alcúdia.
  • Ampliació de pantalans del Club Nàutic de Pollença.
  • Creació de camps de boies a Port Adriano, Puerto Portals, Colònia de Sant Jordi, Cala Figuera, Porto Petro, Porto Colom, Porto Cristo, Port de Pollença i Port de Sóller.
  • Habilitació de marines en sec al port d’Alcúdia, Port de Santa Ponça, Sant Antoni Platja, Sa Ràpita, Cala D’Or, Porto Cristo, Colònia de Sant Pere, Port de Can Picafort, Port de Bonaire, Port de Pollença.
  • Actuacions a les rampes de varada de Palmanova, Cala Gamba, S’Estanyol, S’Estanyol II, Sa Ràpita, Porto Colom, Cala Bona, Pollença, Sóller, Estellencs, S’Oberta (Muro) i Es Barcarès (Alcúdia). 

El Pla General de Ports de les Illes Balears contempla actuacions als ports de competència autonòmica, però aposta per una visió global del sector nàutic, i per açò també inclou aquelles intervencions que ja contemplen les administracions competents en altres ports i que ajuden a donar sortida a la demanda del sector nàutic.

Els criteris que marquen aquesta proposta de Pla són el manteniment de la gestió pública dels ports de les Illes, l’optimització de les infraestructures portuàries existents sense necessitat de fer ampliacions ni construir nous ports, la necessitat d’integrar cada zona portuària amb els nuclis urbans, i facilitar l’accés universal al mar per part de residents i visitants. En aquest sentit, s’aposta per una nova cultura de gestió dels amarraments, sobretot els directes, per tal d’incentivar l’ús compartit d’un mateix punt d’amarrament, i també afavorir l’ús compartit d’embarcacions.

El Pla General també treballa per a la implementació de mesures que permetin preparar les instal·lacions per als efectes del canvi climàtic.

 

Consulteu la noticia original a:

http://www.caib.es/pidip2front/jsp/ca/fitxa-convocatoria/9171040